ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΟΥ TSILIADOROU
Στην απλοποίηση της διαδικασίας καταβολής των μισθών στο Δημόσιο, αλλά και της εξοικονόμησης πόρων θα συμβάλλει το Ενιαίο Μισθολόγιο που πρόκειται να καθιερωθεί στο Δημόσιο από το 2011. Ηδη, το πρώτο βήμα γίνεται με τη δημιουργία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών που θα συγκεντρώσει τα στοιχεία που προέκυψαν από την απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων και θα αναλάβει έως το τέλος του έτους υποχρεωτικά την πληρωμή των αμοιβών όλων των εργαζόμενων στο Δημόσιο.
Με το Ενιαίο Μισθολόγιο στόχος είναι να μπει τέλος στις διπλές και στις κρυφές αμοιβές ομάδων υπαλλήλων, αλλά και οι αργομισθίες. Επίσης, ο εξορθολογισμός των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς σήμερα με τα επιδόματα υπάρχουν τεράστιες ανισότητες στις αμοιβές από υπουργείο σε υπουργείο και από υπηρεσία σε υπηρεσία. Η σημαντικότερη καινοτομία, όμως, αφορά την ευθεία σύνδεση της αμοιβής με την παραγωγικότητα, η οποία θα ορίζεται με βάση την εφαρμογή στόχων για συγκεκριμένες ομάδες εργαζομένων. Κυβερνητικές πηγές, πάντως, διαβεβαιώνουν πως καμία απόφαση για το Ενιαίο Μισθολόγιο δεν θα ληφθεί πριν να υπάρξει εκτεταμένος διάλογος με την ΑΔΕΔΥ και διαβούλευση επί συγκεκριμένων προτάσεων, για την τελική διαμόρφωση των ρυθμίσεων του Ενιαίου Μισθολογίου.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει την εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου στο Δημόσιο το δεύτερο εξάμηνο του 2011, καθώς οι σχετικές διαδικασίες και συζητήσεις θα ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους. Μέχρι τότε, θα έχει συγκροτηθεί η Ενιαία Αρχή Πληρωμών, η οποία από το φθινόπωρο θα αρχίσει πιλοτικά να καταβάλλει υπ’ ευθύνη της τις αποδοχές των εργαζομένων στο Δημόσιο. Η διαδικασία της πιστοποίησης των εκκαθαριστών μισθοδοσίας όλων των υπηρεσιών εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, οπότε από 1.1.2001 η καταβολή των δεδουλευμένων θα γίνεται μόνο από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών και μόνον στους 768.000 υπαλλήλους που συμμετείχαν στην απογραφή -δηλαδή, όποιος δεν απογράφηκε, δεν θα πληρώνεται από την Ενιαία Αρχή-.
Βασική αρχή του Ενιαίου Μισθολογίου θα είναι ο εξορθολογισμός των αμοιβών στο Δημόσιο, με επικρατέστερο σενάριο την ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό για όλους τους υπαλλήλους, οι οποίοι, παράλληλα, θα αμείβονται οριζόντια με βάση τα τυπικά τους προσόντα (πτυχία, μετεκπαίδευση, προϋπηρεσία, οικογενειακή κατάσταση, δεξιότητες κτλ.).
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
Μέχρι σήμερα, τα επιδόματα διαφέρουν από υπουργείο σε υπουργείο, με αποτέλεσμα π.χ. ο κλητήρας του υπουργείου Οικονομικών να παίρνει περισσότερα χρήματα από τον διευθυντή του υπουργείου Εργασίας. Υπολογίζεται χαρακτηριστικά ότι τα μισά χρήματα από αυτά που δαπανά κάθε χρόνο το Δημόσιο για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων του προέρχεται από επιδόματα και πρόσθετες αμοιβές. Παρόμοιες «κρυφές» αποδοχές, επίσης, υπάρχουν και από τους ειδικούς λογαριασμούς που ισχύουν για κάθε υπουργείο ή για κάθε υπηρεσία, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις υπαλλήλων που είτε εισπράττουν διπλούς μισθούς είτε παρουσιάζονται στις υπηρεσίες τους κάθε 1η και 15η του μηνός για να… εισπράξουν. Με βάση την απογραφή και το Ενιαίο Μισθολόγιο, πλέον αυτές οι περιπτώσεις θα αποκλειστούν.
Με το νέο σύστημα, θα υπάρξει εξομοίωση των αμοιβών για παρόμοιες κατηγορίες εργαζομένων, ώστε να αρθούν αυτές οι ανισότητες και αδικίες. Το σενάριο, πάντως, μιλά και για πιθανές περικοπές σε περιπτώσεις αμοιβών που ξεπερνούν τα όρια, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις ο εξορθολογισμός αυτός των αμοιβών θα σημάνει την αύξηση των αποδοχών για κάποιες κατηγορίες εργαζομένων.
Οσο για τη σύνδεση της αμοιβής με την παραγωγικότητα, αυτή θα γίνει με δύο τρόπους: ο πρώτος θα αφορά την ατομική αξιολόγηση όλων των υπαλλήλων, η οποία γίνεται και σήμερα από τα υπηρεσιακά συμβούλια. Σε περίπτωση που η απόδοση των υπαλλήλων είναι παραγωγική, θα εξασφαλίζονται μπόνους και πρόσθετες αμοιβές. Ανάλογος είναι και ο δεύτερος τρόπος σύνδεσης της αμοιβής με την παραγωγικότητα: θα θέτονται συγκεκριμένοι στόχοι για ομάδες εργαζομένων, συγκεκριμένες υπηρεσίες ή υπουργεία. Σε περίπτωση που αυτοί οι στόχοι επιτευχθούν, θα εξασφαλίζονται μπόνους και πρόσθετες αμοιβές γι’ αυτές τις ομάδες εργαζομένων.
Με το Ενιαίο Μισθολόγιο, τέλος, θα ρυθμιστούν και τα ζητήματα που αφορούν τις πρόσθετες αμοιβές και τις υπερωρίες των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και προβλέψεις για την οριστική τύχη του 13ου και 14ου μισθού (π.χ. η ενσωμάτωσή τους στο βασικό μισθό). Ολα αυτά, όμως, βρίσκονται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο και η πρόθεση της κυβέρνησης και των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών είναι να υπάρξει εκτεταμένος διάλογος με την ΑΔΕΔΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου