Wordwhore ή αλλιώς «λέξη της πόρνης». Αυτό τον αινιγματικό τίτλο επέλεξε για το έργο του ο Tam Cy Albert. Ένα έργο επαναστατικό και σύγχρονο που έρχεται να «ενοχλήσει» τον θεατή και να αφυπνίσει τον άνθρωπο της πόλης που υπομένει σιωπηλά στα σπλάχνα της...
Ο Tam Cy Albert «ντύνει» το Wordwhore με ωμή ειλικρίνεια και το «περιλούει» με την καθαρή ουσία της καθημερινής γλώσσας. Πρόκειται για το πρώτο του θεατρικό έργο, το οποίο βραβεύτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στη Νορβηγία το 2008. Φέτος, ο Γάλλος συγγραφέας προσαρμόζει το έργο στα ελληνικά δεδομένα και το παραδίδει με υπερηφάνεια στο Urbn theatr για να το φιλοξενήσει από τις 22 Νοεμβρίου ως τις 17 Δεκεμβρίου 2012. Στην αίθουσα του πολυχώρου About παρουσιάζονται έργα τέχνης των Γιάννη Κονταράτου, Χρίστου Μιχαηλίδη και Νίνας Παππά. Από όλα αυτά όμως το πιο αληθινό «έργο» είναι μια κοπέλα που στέκεται ταπεινά μπροστά μας και εξομολογείται πρώτα στον ίδιο της τον εαυτό και μετά σε όποιον άλλον σταθεί για να την ακούσει τις «πληγές» που άφησε η ζωή στην ψυχή της.
Κορίτσι της πόλης, η Κορνήλια δεν ζει, δεν αναπνέει, περπατάει ανάμεσα σε χίλιους ανθρώπους, κυλιέται στο κρεβάτι διαφόρων αντρών και αργοπεθαίνει με την ελπίδα πως κάποιος κάποτε θα απλώσει το χέρι του και θα σκουπίσει το αίμα που τρέχει από την καρδιά της.
Η πρωτοεμφανιζόμενη Λίνα Φούντογλου έρχεται με φόρα κατευθείαν από τη Δραματική Σχολή για να ενσαρκώσει έναν απαιτητικό ρόλο. Στην πρώτη της θεατρική εμφάνιση αναμετράται με έναν δυναμικό μονόλογο. Παρόλη τη δυσκολία του είδους, καταφέρνει να αιχμαλωτίσει τον θεατή από την αρχή μέχρι το τέλος, χωρίς να τον κουράσει. Μάλιστα, οι εναλλαγές δράσης και στατικότητας της ηρωίδας εξυπηρετούν αυτόν ακριβώς το σκοπό.
Η Κορνήλια μοιάζει να είναι πολύ οικεία στον θεατή. Είναι ένα κορίτσι που γελάει, όμως μέσα της κλαίει. Η πόλη σφύζει από ζωή, αλλά μοιάζει σαν να κλέβει τα φώτα της από την ίδια την Κορνήλια.
Με γλώσσα αιχμηρή και κοφτερή ο Tam Cy Albert ξεγυμνώνει τον άνθρωπο της πόλης, τον απομονώνει και τον εκθέτει μπροστά στον καθρέφτη της αλήθειας. Αγανακτισμένος από το αδιάφορο πρόσωπο του άστυ, έπλασε την Κορνήλια ως αντανάκλαση ίσως του εαυτού του.
Ο Ηλίας Παναγιωτακόπουλος μεταφέρει το απόσταγμα της ιδέας του Tam Cy Albert στη σκηνή του απλοϊκού About θέλοντας όπως μας είπε να δώσει μια «καθαρή» μορφή στο έργο, με ηχηρά νοήματα και γλώσσα που τσακίζει κόκκαλα.
Ο θεατής εισέρχεται σε μια κενή κατάλευκη αίθουσα. Το λευκό χρώμα που κυριαρχεί στο χώρο μοιάζει να είναι ιδανικό για να περιγράψει την τρέλα που κυριαρχεί στην ψυχή της Κορνήλια, η οποία αλληλεπιδρά με την πόλη. Η «λέξη της πόρνης» θα μπορούσε να παραφραστεί ως «η λέξη της πόλης», αφού πόρνη είναι η πόλη και πόλη η ίδια η Κορνήλια. Πρόκειται δηλαδή για τρεις ξεχωριστές οντότητες σε ένα σώμα.
Μέχρι να ξεκινήσει η παράσταση ο Γιάννης Πλαγιανάκος παίζει με το βιολοντσέλο του θέλοντας να προετοιμάσει το κοινό για την αιφνιδιαστική εμφάνιση της Κορνήλια στη σκηνή.
Η ηθοποιός ντυμένη με καθημερινά ρούχα, που επιμελήθηκε η Φωτεινή Λάζου, κουβαλάει ένα άσπρο κουβούκλιο, που στη συνέχεια αφήνει για να καθίσει πάνω του για λίγο μόνο, δίνοντας την εντύπωση πως είναι η μόνη της περιουσία.
Με απαλές στην αρχή κινήσεις αρχίζει την αναδρομή στο παρελθόν. Όσο εισέρχεται στην «καρδιά» της ιστορίας και ξεθάβει από την ψυχή της τα πικρά απομεινάρια της ζωής της οι κινήσεις της γίνονται αμήχανες και νευρικές. Πολύ σημαντική είναι η επέμβαση του Βαγγέλη Τελώνη, ο οποίος κατάφερε να καθοδηγήσει την ηθοποιό ώστε τα χέρια της να είναι επέκταση της ψυχής της Κορνήλια.
Υπάρχουν στιγμές στο έργο που η ηρωίδα βομβαρδίζει ανελέητα τον θεατή με μηνύματα για τη ζωή, τον άνθρωπο μέσα στην πόλη, τον άνθρωπο ως μέρος του όλου. Οι βωμολοχίες που ακούγονται δημιουργούν ένα αίσθημα αντιστίξεων, καθώς μπορεί να ενοχλούν στην αρχή, αλλά στην πορεία βάζουν σε σκέψεις τον θεατή, ο οποίος αντιλαμβάνεται την Κορνήλια ως ένα πληγωμένο ζώο που δεν γνώρισε την αγάπη και όμως την αναζητάει απεγνωσμένα κατρακυλώντας σε απόκρημνα μονοπάτια.
Συγκινητική είναι η σκηνή με την οποία κλείνει την κατάθεση-διαμαρτυρία της η Κορνήλια. Η ηρωίδα έχοντας αποφορτιστεί από όλα αυτά που την βάραιναν απλώνει αργά και σταθερά το χέρι στους θεατές σε μια ύστατη προσπάθεια να κερδίσει τη συμπόνια τους. Μήνυμα ότι η ανθρωπιά έχει χαθεί; Ίσως. Σίγουρα όμως είναι μήνυμα πως οι άνθρωποι μέσα στα ψηλά τείχη της πόλης αποξενώθηκαν. Άραγε θα τη βοηθήσει κανείς; Το βιολοντσέλο παίζει το κύκνειο άσμα για εκείνη…
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΧΩΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ABOUT:
Μιαούλη 18. Ψυρρή, Αθήνα (εκατό μέτρα από την έξοδο Αθηνάς-Μετρό Μοναστηράκι)
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 22 Νοεμβρίου 2012 έως 17 Δεκεμβρίου 2012
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή και Δευτέρα.
ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ Γενική είσοδος 12€.
ΤΗΛ. ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ: (+30) 69 9721 9215, προπώληση από 10 Νοεμβρίου, καθημερινά (12:00- 21:00).
H είσοδος στον χώρο πραγματοποιείται από τις 21:00.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου