Κάτι πολύ χοντρό συμβαίνει στις σχέσεις της κυβέρνησης με τους εργολάβους και το επόμενο διάστημα αναμένεται να δούμε πολλά επεισόδια...
Η κόντρα που ξέσπασε ξαφνικά μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της κοινοπραξίας Ολυμπία οδός που κατασκευάζει τον άξονα Κόρινθος – Πάτρα κι όχι μόνο (βλέπε Μπόμπολας κυρίαρχος στην κοινοπραξία) προοιωνίζεται πολλές συγκρούσεις και θύματα.
Και δεν είναι μόνο η συγκεκριμένη κοινοπραξία και ο συγκεκριμένος εργολάβος που έρχεται σε ρήξη με την κυβέρνηση αλλά πολλές κατασκευαστικές εταιρείες που επί χρόνια παίρνουν δημόσια έργα στην Ελλάδα, τα έχουν βάλει με το υπουργείο Υποδομών.
Κάτι η οικονομική κρίση, κάτι τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης που δεν προχωρούν, κάτι τα δραματικά οικονομικά αποτελέσματα των εργολάβων που είναι ένα βήμα πριν τη χρεοκοπία, έφεραν τη ρήξη των τελευταίων ημερών.
Η ουσία είναι ότι οι κατασκευαστές διαμαρτύρονται γιατί δεν προχωρούν τα έργα. Κατηγορούν την κυβέρνηση ότι δεν προχωρεί τις απαλλοτριώσεις διότι δεν έχει χρήματα, ότι δεν δίνει την εθνική συμμετοχή κι ότι έχει μπλοκάρει και την τραπεζική χρηματοδότηση. Έτσι, τα μεγαλύτερα εργοτάξια έχουν κηρύξει παύση εργασιών, χιλιάδες έχουν απολυθεί και τα έργα δεν γίνονται στα χρονοδιαγράμματα. Για παράδειγμα η καρμανιόλα μέχρι την Πάτρα έπρεπε να έχει παραδοθεί αλλά δεν είναι ούτε στα μισά.
Αλλά οι εθνικοί εργολάβοι που όλοι ξέρουμε πως πήραν τα έργα δεν πρέπει να διαμαρτύρονται. Η κυβέρνηση έχει διαλύσει τα πάντα, δε θα διέλυε και τον κατασκευαστικό κλάδο; Βεβαίως οι εργολάβοι δε λένε κουβέντα για τα διόδια που συνεχίζουν να εισπράττουν και μάλιστα τσουχτερά, αν και τα έργα δεν προχωρούν. Το σωστό θα ήταν να παύσουν να παίρνουν διόδια μέχρι να ξεκινήσουν τα έργα. Αλλά που κυβέρνηση να τους ελέγξει.
Έτσι, τις προηγούμενες ημέρες η Ολυμπία οδός διαμαρτυρήθηκε διότι αν και πέρασαν τρις μήνες από ένα μνημόνιο συναντίληψης που είχαν υπογράψει με την κυβέρνηση, δεν έγινε απολύτως τίποτε.
Αμέσως από την πλευρά του υφυπουργού Υποδομών Γ. Μαγκριώτη υπήρξαν διαρροές ότι για το σταμάτημα των έργων φταίνε οι εταιρείες και ότι η κυβέρνηση σκέφτεται να τους τα πάρει τα έργα και να τα φτιάξει μόνη της. Αστείο φυσικά αφού θα έπρεπε να πληρώσει δις για αποζημιώσεις και για να κάνει μόνη της τη δουλειά.
Την Παρασκευή, όμως, βγήκε επίσημη ανακοίνωση από το υπουργείο Υποδομών που λέει ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι εταιρείες φταίνε για όλα, ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει λύση με τη χρηματοδότηση από τις τράπεζες και ότι το δημόσιο «είναι συνεπές στις πάσης φύσεως συμβατικές οικονομικές του υποχρεώσεις» και ότι δεν έχει καμία εκκρεμότητα σε σχέση με την Ολυμπία Οδό, αναγνωρίζοντας την ύπαρξη τέτοιων ζητημάτων «όπως οι απαλλοτριώσεις», μόνο έως το θέρος του 2009. Το υπουργείο υποστηρίζει ότι «τα θέματα αυτά ρυθμίζονται συμβατικά και δεν μπορούν με κανένα τρόπο να αποτελέσουν λόγο διακοπής της χρηματοδότησης και αναστολής των κατασκευών του έργου».
Επίσης, αναφέρει ότι «η μείωση των διοδίων που έχει προτείνει το Δημόσιο, όπως καλά γνωρίζει ο Παραχωρησιούχος, δεν πρόκειται να επηρεάσει στο παραμικρό τη χρηματοδότηση του Έργου». «Όσο όμως ο Παραχωρησιούχος θα απομακρύνεται από την πραγματικότητα, καθώς και από το Πλαίσιο Συναντίληψης που έχει συνυπογράψει, τόσο θα δυσκολεύει την εξεύρεση λύσης» αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.
Το ύφος της ανακοίνωσης είναι άκρως ειρωνικό για τους νταβατζήδες και μυρίζει πόλεμο. Και όλοι αναρωτιόμαστε τι γίνεται; Αποφάσισε ξαφνικά ο Γ. Παπανδρέου να τα βάλει μαζί τους; Ειδικά αν σχετίσουμε και τη στροφή που έχει κάνει το Mega το οποίο έχει ανεβάσει αντιπολιτευτικούς τόνους, πιθανότατα με εντολή Μπόμπολα.
Όπως φαίνεται, παίζεται ένα παιχνίδι εκβιασμών κι από τις δύο πλευρές. Η μεν κυβέρνηση με όπλο τα έργα να διαπραγματευτεί την υποστήριξη των νταβατζήδων στην πορεία προς τις εκλογές. Ίσως και να θελήσει να ρίξει τι ευθύνες για την αποτυχία της στα διαπλεκόμενα. Το έχει ξανακάνει το ΠΑΣΟΚ, το έκανε και ο Καραμανλής παλαιότερα.
Από την άλλη, οι εργολάβοι πιέζουν ώστε να ανοίξουν οι δουλειές, να μοιραστεί πάλι η πίτα και να πάψει η κυβέρνηση να κάνει την πάπια.
Κάπου θα τα βρουν στη μέση, είναι σίγουρο. Εκτός κι αν ο Μπόμπολας και οι άλλοι αποφάσισαν έστω και αργά να αδειάσουν το «θείο βρέφος» Γ. Παπανδρέου διότι όπως είπε κάποτε ένας πολιτικός «το παιδί δεν μπορεί».
Οι εξελίξεις θα έχουν σίγουρα πολύ ενδιαφέρον.
Η κόντρα που ξέσπασε ξαφνικά μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της κοινοπραξίας Ολυμπία οδός που κατασκευάζει τον άξονα Κόρινθος – Πάτρα κι όχι μόνο (βλέπε Μπόμπολας κυρίαρχος στην κοινοπραξία) προοιωνίζεται πολλές συγκρούσεις και θύματα.
Και δεν είναι μόνο η συγκεκριμένη κοινοπραξία και ο συγκεκριμένος εργολάβος που έρχεται σε ρήξη με την κυβέρνηση αλλά πολλές κατασκευαστικές εταιρείες που επί χρόνια παίρνουν δημόσια έργα στην Ελλάδα, τα έχουν βάλει με το υπουργείο Υποδομών.
Κάτι η οικονομική κρίση, κάτι τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης που δεν προχωρούν, κάτι τα δραματικά οικονομικά αποτελέσματα των εργολάβων που είναι ένα βήμα πριν τη χρεοκοπία, έφεραν τη ρήξη των τελευταίων ημερών.
Η ουσία είναι ότι οι κατασκευαστές διαμαρτύρονται γιατί δεν προχωρούν τα έργα. Κατηγορούν την κυβέρνηση ότι δεν προχωρεί τις απαλλοτριώσεις διότι δεν έχει χρήματα, ότι δεν δίνει την εθνική συμμετοχή κι ότι έχει μπλοκάρει και την τραπεζική χρηματοδότηση. Έτσι, τα μεγαλύτερα εργοτάξια έχουν κηρύξει παύση εργασιών, χιλιάδες έχουν απολυθεί και τα έργα δεν γίνονται στα χρονοδιαγράμματα. Για παράδειγμα η καρμανιόλα μέχρι την Πάτρα έπρεπε να έχει παραδοθεί αλλά δεν είναι ούτε στα μισά.
Αλλά οι εθνικοί εργολάβοι που όλοι ξέρουμε πως πήραν τα έργα δεν πρέπει να διαμαρτύρονται. Η κυβέρνηση έχει διαλύσει τα πάντα, δε θα διέλυε και τον κατασκευαστικό κλάδο; Βεβαίως οι εργολάβοι δε λένε κουβέντα για τα διόδια που συνεχίζουν να εισπράττουν και μάλιστα τσουχτερά, αν και τα έργα δεν προχωρούν. Το σωστό θα ήταν να παύσουν να παίρνουν διόδια μέχρι να ξεκινήσουν τα έργα. Αλλά που κυβέρνηση να τους ελέγξει.
Έτσι, τις προηγούμενες ημέρες η Ολυμπία οδός διαμαρτυρήθηκε διότι αν και πέρασαν τρις μήνες από ένα μνημόνιο συναντίληψης που είχαν υπογράψει με την κυβέρνηση, δεν έγινε απολύτως τίποτε.
Αμέσως από την πλευρά του υφυπουργού Υποδομών Γ. Μαγκριώτη υπήρξαν διαρροές ότι για το σταμάτημα των έργων φταίνε οι εταιρείες και ότι η κυβέρνηση σκέφτεται να τους τα πάρει τα έργα και να τα φτιάξει μόνη της. Αστείο φυσικά αφού θα έπρεπε να πληρώσει δις για αποζημιώσεις και για να κάνει μόνη της τη δουλειά.
Την Παρασκευή, όμως, βγήκε επίσημη ανακοίνωση από το υπουργείο Υποδομών που λέει ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι εταιρείες φταίνε για όλα, ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει λύση με τη χρηματοδότηση από τις τράπεζες και ότι το δημόσιο «είναι συνεπές στις πάσης φύσεως συμβατικές οικονομικές του υποχρεώσεις» και ότι δεν έχει καμία εκκρεμότητα σε σχέση με την Ολυμπία Οδό, αναγνωρίζοντας την ύπαρξη τέτοιων ζητημάτων «όπως οι απαλλοτριώσεις», μόνο έως το θέρος του 2009. Το υπουργείο υποστηρίζει ότι «τα θέματα αυτά ρυθμίζονται συμβατικά και δεν μπορούν με κανένα τρόπο να αποτελέσουν λόγο διακοπής της χρηματοδότησης και αναστολής των κατασκευών του έργου».
Επίσης, αναφέρει ότι «η μείωση των διοδίων που έχει προτείνει το Δημόσιο, όπως καλά γνωρίζει ο Παραχωρησιούχος, δεν πρόκειται να επηρεάσει στο παραμικρό τη χρηματοδότηση του Έργου». «Όσο όμως ο Παραχωρησιούχος θα απομακρύνεται από την πραγματικότητα, καθώς και από το Πλαίσιο Συναντίληψης που έχει συνυπογράψει, τόσο θα δυσκολεύει την εξεύρεση λύσης» αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.
Το ύφος της ανακοίνωσης είναι άκρως ειρωνικό για τους νταβατζήδες και μυρίζει πόλεμο. Και όλοι αναρωτιόμαστε τι γίνεται; Αποφάσισε ξαφνικά ο Γ. Παπανδρέου να τα βάλει μαζί τους; Ειδικά αν σχετίσουμε και τη στροφή που έχει κάνει το Mega το οποίο έχει ανεβάσει αντιπολιτευτικούς τόνους, πιθανότατα με εντολή Μπόμπολα.
Όπως φαίνεται, παίζεται ένα παιχνίδι εκβιασμών κι από τις δύο πλευρές. Η μεν κυβέρνηση με όπλο τα έργα να διαπραγματευτεί την υποστήριξη των νταβατζήδων στην πορεία προς τις εκλογές. Ίσως και να θελήσει να ρίξει τι ευθύνες για την αποτυχία της στα διαπλεκόμενα. Το έχει ξανακάνει το ΠΑΣΟΚ, το έκανε και ο Καραμανλής παλαιότερα.
Από την άλλη, οι εργολάβοι πιέζουν ώστε να ανοίξουν οι δουλειές, να μοιραστεί πάλι η πίτα και να πάψει η κυβέρνηση να κάνει την πάπια.
Κάπου θα τα βρουν στη μέση, είναι σίγουρο. Εκτός κι αν ο Μπόμπολας και οι άλλοι αποφάσισαν έστω και αργά να αδειάσουν το «θείο βρέφος» Γ. Παπανδρέου διότι όπως είπε κάποτε ένας πολιτικός «το παιδί δεν μπορεί».
Οι εξελίξεις θα έχουν σίγουρα πολύ ενδιαφέρον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου