Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Συντάκτης: Δήμητρα Σκούφου
Ανακατατάξεις στην αγορά των γαλακτοκοµικών προϊόντων αναµένεται να φέρει το 2011. Η επικείµενη εξαγορά της ΜΕΒΓΑΛ από τη Vivartia, η πιθανή πώληση της ∆ωδώνης αλλά και η εξωστρέφεια που δείχνουν όλες οι εταιρείες του κλάδου αλλάζουν τα δεδοµένα. Η πτώση των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά γαλακτοκοµικών έφτασε στο εννεάµηνο το 4,7%, ωστόσο οι εταιρείες εµφανίζονται αισιόδοξες και αναπροσαρµόζουν τις στρατηγικές τους προκειµένου να...
ανταποκριθούν στην κρίση και να φέρουν πωλήσεις από το εξωτερικό.
Το γεγονός ότι το γάλα και τα προϊόντα του αποτελούν ανελαστική αγορά για τους καταναλωτές δίνει στους επιχειρηµατίες της γαλακτοβιοµηχανίας την ελπίδα ότι και εν µέσω κρίσης µπορούν να τα καταφέρουν καλύτερα σε σχέση µε επιχειρήσεις άλλων κλάδων της βιοµηχανίας τροφίµων.
Μάλιστα, ακόµα και το γεγονός ότι ένα µεγάλο µέρος των καταναλωτών στην εγχώρια αγορά έχει στραφεί το τελευταίο 6µηνο στα γαλακτοκοµικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (αύξηση 25%) δεν τους προβληµατίζει, αφού οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν µπει δυναµικά και στην παραγωγή ιδιωτικής ετικέτας, τόσο στο γάλα όσο και στο γιαούρτι.
Αλλαγές µέσω εξαγορών
Το βέβαιο είναι ότι έτσι όπως διαµορφώνονται τα πράγµατα, οι ανακατατάξεις στην αγορά είναι αναπόφευκτες και ορισµένοι επιχειρηµατίες εκτιµούν ότι αυτές µπορεί να έρθουν µόνο µέσω συνεργασιών ή εξαγορών. Προς αυτήτην κατεύθυνση κινήθηκε, άλλωστε, και η εξαγορά της ΜΕΒΓΑΛ από τηVivartia,η οποία όµως έχει κολλήσειστην Επιτροπή Ανταγωνισµού, καθώς σε πρώτη φάση εξέφρασε επιφυλάξεις για το αν το κοινό σχήµα θα προκαλέσει προβλήµατα ανταγωνισµού στην αγορά. Το θέµα παραπέµφθηκε στην Ολοµέλεια της Επιτροπής για τις 10 Ιανουαρίου 2010. Συγκεκριµένα,η Επιτροπή Ανταγωνισµού στην εισήγησή της προς την Ολοµέλεια, αναφέρει πως η συγχώνευση των δύο εταιρειών «δύναται να περιορίσει σηµαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισµού, ιδίως µε τη δηµιουργία ή ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης, στις σχετικές αγορές της προµήθειας νωπού γάλακτος(τόσο σε τοπικές παραγωγικέςζώνες της Βόρειας Ελλάδας όσο καισε εθνικό επίπεδο), της παραγωγής και διάθεσης φρέσκου γάλακτος, καθώς και της παραγωγής και διάθεσηςσοκολατούχου γάλακτοςστην ελληνική επικράτεια».
Ανατρέπει τα δεδοµένα
Η εταιρεία Vivartia είχε ανακοινώσει στα τέλη Αυγούστου την υπογραφή συµφωνίας για την εξαγορά του 57,8% της ΜΕΒΓΑΛ, έναντι τιµήµατος περίπου 77 εκατ. ευρώ.Το κοινό σχήµα που θα δηµιουργηθεί από τη συγχώνευση ∆έλτα και ΜΕΒΓΑΛ, αν τελικά ολοκληρωθεί η συµφωνία, θα αλλάξει τα δεδοµένα στην ελληνική αγορά γάλακτος καθώς η νέα εταιρεία θα διαθέτει – σύµφωνα µε εκτιµήσεις – µερίδιο 31% στην αγορά λευκού γάλακτος και 25% στην αγορά προϊόντων γιαούρτης.
Πωλητήριο στη ∆ωδώνη
Την ίδια ώρα, το πωλητήριο στη γαλακτοβιοµηχανία ∆ωδώνη που βάζει η ΑΤΕ, αναµένεται επίσης να προκαλέσει εξελίξεις στον κλάδο, καθώς η συγκεκριµένη εταιρεία, αν και συνεταιριστική, έχει ένα ιδιαίτερα «δυνατό» όνοµα στην αγορά και ένα µεγάλο µερίδιο των πωλήσεών της – περίπου το 20% – πραγµατοποιείται από εξαγωγές σε τριάντα χώρες σε ολόκληρο τον κόσµο.
ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
γαλακτοκοµικών αναπροσαρµόζουν τις στρατηγικές τους προκειµένου να ανταποκριθούν στην κρίση
Στροφή των γαλακτοβιοµηχανιών στις αγορές του εξωτερικού
Η ΣΤΡΟΦΗ των γαλακτοβιοµηχανιών στις αγορές του εξωτερικού είναι πλέον αναπόφευκτη καθώς οι ελληνικές εταιρείες έχουν αντιληφθείότι µόνοέτσι θα µπορέσουν να καλύψουν τις απώλειες από την πτώση των πωλήσεων στην εσωτερική αγορά.
Η εταιρεία ΦΑΓΕ αύξησε τον τζίρο της στο εξωτερικό κατά 40,1% και οι πωλήσεις εκτός Ελλάδος αντιστοιχούν πλέον στο 45,1% του τζίρου της. Καλές επιδόσεις στο εξωτερικό έχει και η βορειοελλαδίτικη ΚριΚρι, η οποία ανακοίνωσε την ίδρυση εταιρείας µε την επωνυµία KriKri Bulgaria A.D. στη Βουλγαρία. Το α’ εξάµηνο του 2010οι πωλήσεις τηςστο εξωτερικό υπερδιπλασιάστηκαν, καθώς διαµορφώθηκαν σε 6,4 εκατ. ευρώ και πλέον αποτελούν το20% τουσυνολικού της τζίρου. Οι ελληνικές εξαγωγές γαλακτοκοµικών σηµειώνουν σηµαντική αύξησητα τελευταία χρόνια.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία του ΟΠΕ,στο εννεάµηνο Ιανουαρίου - Σεπτεµβρίου 2010 η αύξηση των εξαγωγών γαλακτοκοµικών εκτός από το βούτυρο και το τυρί αυξήθηκαν κατά 13,8%, ενώ το βούτυρο και τα αλλά προϊόντααπό λίπη γάλακτος σηµείωσαν αύξηση κατά 218,5%
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου