Πηγή: Κυριακάτικη ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Συντάκτες: Δ.Καδδά-Μ.Γελαντάλι
ΣΥΝΟΛΙΚΑ 50 ακόμη ΔΕΚΟ και φορείς του Δημοσίου εγκλωβίζονται στα πλοκάμια του μνημονίου, και μαζί όσοι εργάζονται σ' αυτές. Πρόκειται για αεροδρόμια, λιμάνια, δρόμους, αλλά και εταιρείες με υποδομές «φιλέτα», πολλά εκ των οποίων βγάζει στο σφυρί το υπουργείο Οικονομικών, με πρόσχημα τη σαρωτική αναδιάρθρωση του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Εκτός από το Αττικό Μετρό και την Τραμ Α.Ε., επιχειρήσεις όπως το «Ελευθέριος Βενιζέλος», η ΕΛΒΟ, ο ΕΟΜΜΕΧ, η συνδρομητική ΕΡΤ, ο Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος, το ΤΕΜΠΜΕ (στο οποίο η κυβέρνηση βασίζει όλο το σχέδιο δανεισμού) έως το Εθνικό Ιδρυμα...
Ερευνών, το ΙΓΜΕ, το Ινστιτούτο Παστέρ και την Εταιρεία Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων σχεδιάζεται να ενταχθούν στην περίφημη λίστα.
Εξετάζεται η υπαγωγή πολλών ερευνητικών, ιατρικών κέντρων αλλά και ενεργειακών φορέων, Ζωνών Καινοτομίας, αλλά και κλαδικών ενώσεων (κλωστοϋφαντουργίας κ.λπ.).
Εξετάζεται η υπαγωγή πολλών ερευνητικών, ιατρικών κέντρων αλλά και ενεργειακών φορέων, Ζωνών Καινοτομίας, αλλά και κλαδικών ενώσεων (κλωστοϋφαντουργίας κ.λπ.).
Πιέσεις να προχωρήσει γρήγορα
Καλά ενημερωμένες πηγές υποστηρίζουν πως η σχετική λίστα είναι εις γνώσιν των αρμοδίων υπηρεσιών στις Βρυξέλλες. Ασκούνται μάλιστα πιέσεις να ολοκληρωθεί γρήγορα η διαδικασία ένταξης για να ξεκινήσουν οι «παρεμβάσεις» από τις ΔΕΚΟ με τα μεγαλύτερα ελλείμματα. Οποια εταιρεία μπει στη λίστα βρίσκεται αυτομάτως στη δίνη του κυκλώνα των αλλαγών που έρχονται. Αμεσα οφείλει να προσαρμοστεί με όσα ορίζονται στον νόμο «σκούπα» για τις ΔΕΚΟ, που περιλαμβάνει περικοπές απολαβών και επιδομάτων, αλλά και μεγάλες λειτουργικές αναδιαρθρώσεις. Οσες δεν τα καταφέρουν να εξυγιανθούν ή εκτιμηθεί ότι δεν έχουν αντικείμενο οδηγούνται σε λουκέτο ή συγχώνευση, ενώ η αναζήτηση εσόδων οδηγεί κάποιες απ' αυτές που παράγουν έσοδα ή έχουν περιουσία σε «πωλητήριο».
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Εγνατία Οδού Α.Ε., που σύμφωνα με τον προϋπολογισμό δρομολογείται να παραχωρηθεί σε ιδιώτες το 4ο τρίμηνο του 2011 (σημειώνεται ότι εξαιρούνταν του νόμου ΔΕΚΟ διότι διαχειριζόταν κοινοτικά κονδύλια, όπως συνέβαινε άλλωστε και με τις ΕΡΓΟΣΕ, Αττικό Μετρό, Κτηματολόγιο, Θέμις Κατασκευαστική, ΟΠΕΚΕΠΕ, ΤΕΜΠΜΕ που επίσης τώρα εντάσσονται στην ίδια λίστα). Ελέγχει ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα μετά τον πόλεμο και κόστισε 6 δισ. ευρώ. Η χρηματοδότηση έγινε κυρίως με τα κοινοτικά κονδύλια (50% από διαρθρωτικά ταμεία και ακόμη 25% από δάνεια ΕΤΕπ). Η συμμετοχή ιδιωτών ήταν μηδενική. Ωστόσο εάν εκχωρηθεί, για 15-25 χρόνια όπως οι άλλοι μεγάλοι οδικοί άξονες, τα έσοδα θα καταλήγουν στις τσέπες μεγαλοεργολάβων.
Ανάλογης σπουδαιότητας επένδυση βρίσκεται σε εξέλιξη στην ΕΡΓΟΣΕ, που σύμφωνα με το 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΣΕ (2008-2017) σχεδιάζεται να υλοποιήσει έργα συνολικού ύψους 9,3 δισ. ευρώ. Μία μία παραλαμβάνουν τις επιστολές του υπουργείου Οικονομικών οι εισηγμένες εταιρείες στις οποίες το Δημόσιο έχει πλειοψηφικό ή όχι πακέτο μετοχών. Καλούνται, κατά περίπτωση, να εξετάσουν το ενδεχόμενο προσαρμογής των μισθών και του λειτουργικού τους κόστους, αφήνοντας επί της ουσίας ανοικτό το ...παράθυρο επιλογής από τη γενική συνέλευση της κάθε εταιρείας.
Πρακτικά όμως τα προβλήματα προκύπτουν από τη στιγμή που για παράδειγμα η ΔΕΗ έχει ήδη προχωρήσει (τον Μάρτιο) σε μείωση κατά 7% των μισθών (μαζί με το υπόλοιπο Δημόσιο), τη στιγμή που ο ΟΠΑΠ τότε είχε εξαιρεθεί. Αρμόδια στελέχη της ΔΕΗ ανέφεραν ότι η επιχείρηση δεν υποχρεούται να προχωρήσει σε μειώσεις μισθών αυτή τη φορά. Οι εισηγμένες στις οποίες το Δημόσιο έχει απόλυτη πλειοψηφία (άνω του 51%) είναι η ΔΕΗ που αριθμεί 28.000 υπαλλήλους, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ. Στην ίδια κατηγορία εντάσσει το υπουργείο τη ΔΕΠΑ γιατί συμμετέχει στο μετοχικό της κεφάλαιο η εισηγμένη εταιρεία ΕΛΛ.ΠΕ. Καταστατική μειοψηφία του Δημοσίου υπάρχει σε ΟΤΕ, ΕΛΛ.ΠΕ., ΟΠΑΠ και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου