Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Συντάκτης: Χρήστος Κολώνας
Ζουν και βασιλεύουν... εν μέσω οικονομικής ύφεσης οι λαθρέμποροι καυσίμων, στερώντας κάθε χρόνο από το Δημόσιο 500 εκατ. ευρώ. Παίζουν... με την ασφάλεια, την τσέπη και την υγεία των καταναλωτών, ενώ οδηγούν στο λουκέτο υγιείς και σύννομες επιχειρήσεις του κλάδου. Τη χαώδη κατάσταση στην αγορά των πετρελαιοειδών με την ανεξέλεγκτη παράνομη διακίνηση βενζίνης και ντίζελ, την πειρατεία και τη νοθεία περιέγραψε χθες η διοίκηση του ομίλου «Ελληνικά Πετρέλαια», εξαπολύοντας δριμύ κατηγορώ κατά...
των κυβερνήσεων για τη μη αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου: «Γιατί δεν καταπολεμούν το λαθρεμπόριο και προτιμούν να μειώνουν τους μισθούς και τις συντάξεις και να φορολογούν τα κέρδη των υγιών και νόμιμων επιχειρήσεων;», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Γιάννης Κωστόπουλος κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων, ενώ ο πρόεδρος του ομίλου Αναστάσιος Γιαννίτσης τόνισε ότι «το Δημόσιο χάνει μερικά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει πολιτική με τον έλεγχο του λαθρεμπορίου». Σύμφωνα με στελέχη των διυλιστηρίων, οι απώλειες φόρων εκτιμώνται σε 300 με 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και σύμφωνα με τον κ. Κωστόπουλο «τα προβλήματα στην αγορά με το λαθρεμπόριο είναι χρόνια. Για κάποιο λόγο επί μία 20ετία δεν λύνονται. Ξέρουν ποιοι είναι, ξέρουν πώς κάνουν την παράνομη διακίνηση και όμως δεν τους συλλαμβάνουν».
Η διοίκηση των ΕΛΠΕ απαρίθμησε οκτώ «πληγές» που οδηγούν σε σημαντική απώλεια φορολογητέας ύλης, επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα και ενισχύουν την κακοδαιμονία του κλάδου: 1 Λαθρεμπόριο: Τεράστιες ποσότητες κυρίως πετρελαίου θέρμανσης διακινούνται παράνομα με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει φόρους ύψους ίσως και 500 εκατομμυρίων ευρώ. 2 Πειρατεία: Για παράδειγμα βενζινάδικο με σήμα εταιρείας πωλεί παράνομα σε πρατήριο με έμβλημα άλλης καύσιμα από λαθρεμπόριο. Το Δημόσιο κι εδώ χάνει φόρους, ενώ ζημιωμένες βγαίνουν και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. 3 Αδιαφάνεια στον προσδιορισμό του εισοδήματος και του αναλογούντος ΦΠΑ στο στάδιο της λιανικής πώλησης. Οπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, «η εφαρμογή της λύσης της σύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τις αντλίες συνεχώς καθυστερεί. Κάθε χρόνο όταν ένας υπουργός ανοίγει το θέμα, ψάχνει μαζί με τους βενζινοπώλες τον τρόπο επιδότησης. Στέλνουν έτσι την... μπάλα στην κερκίδα...», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κωστόπουλος. 4 Παντελής απουσία ελέγχου τήρησης λειτουργικών αποθεμάτων ή και αποθεμάτων ασφαλείας από τους υπόχρεους. «Κανείς δεν ξέρει αν εταιρείες εμπορίας τηρούν αποθέματα ασφαλείας, πόσα είναι αυτά και για πόσες μέρες αρκούν», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος. 5 Παντελής απουσία ελέγχου προσθήκης βιοντίζελ από εισαγωγείς ντίζελ. 6 Ελλειμματικές παραδόσεις σε βάρος των καταναλωτών. Οι οδηγοί Ι.Χ. πέφτουν θύματα κλοπής βενζίνης, αφού με ειδικούς ηλεκτρονικούς εξοπλισμούς πρατηριούχοι φουλάρουν τα ρεζερβουάρ με λιγότερα λίτρα σε σχέση με αυτά που πληρώνουν οι καταναλωτές. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το πετρέλαιο θέρμανσης. 7 Νοθεία. Οι έλεγχοι είναι σπάνιοι και καθυστερεί η επιβολή των προβλεπόμενων ποινών. Ο κ. Κωστόπουλος τόσο για τις ελλειμματικές παραδόσεις όσο και για τη νοθεία διερωτήθηκε: «Γιατί δεν αφαιρούν την άδεια λειτουργίας όσων πρατηριούχων συλλαμβάνονται να παίζουν με την ασφάλεια και την τσέπη των καταναλωτών; Η νομοθεσία υπάρχει». 8 Επιτηδευματίες με πολλαπλές ιδιότητες. Πρατηριούχοι είναι και μεταπωλητές είναι και βυτιοφορείς με αποτέλεσμα να επιτείνεται η αδιαφανής λειτουργία της λιανικής αγοράς. Επίσης ο διευθύνων σύμβουλος αναφορικά με την «ψαλίδα» στις τιμές υπαινίχθηκε: «Δεν εξηγείται μικρές εταιρείες με μικρό δίκτυο να έχουν τόσο χαμηλές τιμές και τόσο υψηλούς τζίρους...».
ΟΒΕ: «Δεν πουλάμε»
Εμμένει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας στην απόφασή της να μην ξεκινήσουν τα μέλη της τη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης, καθώς η χθεσινή συνάντηση του προεδρείου της με τον υφυπουργό Οικονομικών, Δ. Κουσελά, απέβη άκαρπη. Την ίδια στιγμή πηγές του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ανέφεραν ότι οι βενζινοπώλες καλύπτουν μόλις το 20% της ζήτησης και συνεπώς δεν θα υπάρξει πρόβλημα στη διάθεση. Χθες πάντως ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στ. Κομνηνός απέσπασε δέσμευση από τους μικρούς εμπόρους υγρών καυσίμων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ότι θα πωλήσουν γύρω στα 67 λεπτά το λίτρο. Κατά τα άλλα το προεδρείο της ΟΒΕ ευελπιστεί σε νέα συνάντηση σήμερα, ενώ, όπως υποστήριξαν ο πρόεδρος Μ. Κιούσης και ο γεν. γραμματέας Α. Τούντας, το υπουργείο δεν έδωσε σαφείς δεσμεύσεις και εγγυήσεις για τη μη καθυστέρηση στην επιστροφή της διαφοράς του φόρου.
8 «πληγές» στην αγορά καυσίμων προκαλούν «αιμορραγία» 500 εκ. ευρώ στο Δημόσιο
1. Λαθρεμπόριο 2. Πειρατεία 3. Δεν συνδέονται οι ταμειακές μηχανές με τις αντλίες 4. Δεν ελέγχονται τα αποθέματα ασφαλείας 5. Ελλειμματικές παραδόσεις στους καταναλωτές 6. Νοθεία 7. Πρατηριούχοι είναι και βυτιοφορείς και μεταπωλητές 8. Ανέλεγκτες εισαγωγές βιοντίζελ Τι προτείνει η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ. Μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου Μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου πρότεινε η διοίκηση των ΕΛΠΕ: Εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών καυσίμων. «Ξέρουν ποιοι εξάγουν εικονικά και επανεισάγουν βενζίνη σε Βουλγαρία και Αλβανία κερδίζοντας με τη διαφορά του φόρου, αλλά δεν τους πιάνουν...», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος. Εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης. Σήμανση όλων των βυτιοφόρων Ι.Χ. και Δ.Χ. (ως ΝΔ 3054). Ελεγχος καθ’ οδόν του νομίμου της διακίνησης. Ελεγχος (πιστοποίηση ADR κ.λπ.) των βυτιοφόρων και των οδηγών τους που κυκλοφορούν στη χώρα με πινακίδες ξένων χωρών. Ελεγχος τιμολογίων αγορών σε πρατήρια από ΚΕΔΑΚ και ΣΔΟΕ και εφαρμογή του νόμου στις περιπτώσεις παραεμπορίου και πειρατείας. Δειγματοληπτικός έλεγχος τιμολογίων εταιρειών εμπορίας για τυχόν περιπτώσεις παραεμπορίου και πειρατείας. Αφαίρεση άδειας λειτουργίας στα πρατήρια που διαπιστώνεται «παρέμβαση» στη λειτουργία των αντλιών. Ελεγχος (καθ’ οδόν) του φορτίου και του νομίμου της διακίνησης που γίνεται με τα μικρά βυτιοφόρα των πρατηρίων. Εξάλλου, επανέφεραν και το θέμα της υλοποίησης των διαρθρωτικών αλλαγών όπως η απελευθέρωση των Ι.Χ. βυτιοφόρων αυτοκινήτων, την απλούστευση των χρονοβόρων και δαπανηρών τελωνειακών διαδικασιών, την κατάργηση της βενζίνης LRP (πρώην σούπερ), τη δημοσιοποίηση στοιχείων πωλήσεων ανά νομό, προϊόν και εταιρεία. Στον μεγάλο αριθμό των βενζινάδικων απέδωσαν τα στελέχη της διοίκησης των ΕΛΠΕ τις υψηλές τιμές των υγρών καυσίμων. Οπως υποστήριξαν, από τη συνολική τιμή το κράτος εισπράττει το 64,4% λόγω του ΕΦΚ και του ΦΠΑ. Το δε μεικτό περιθώριο εμπορίας και λιανικής ξαναγύρισε στα 9 λεπτά το λίτρο, στα επίπεδα δηλαδή του Ιανουαρίου πριν από την αύξηση των έμμεσων φόρων. Ενδιάμεσα είχε ανέλθει και στα 11 λεπτά το λίτρο. Σύμφωνα με τους επικεφαλής των διυλιστηρίων η Ελλάδα σε σχέση με τον αριθμό των οχημάτων έχει πολύ μεγάλο αριθμό πρατηρίων. Τα περισσότερα είναι μικρά σε απομακρυσμένες περιοχές με χαμηλούς όγκους πωλήσεων και υψηλό κόστος λειτουργίας. Στη χώρα μας ένα πρατήριο αναλογεί σε 481 αυτοκίνητα, όταν στη Γερμανία η αναλογία είναι ένα πρατήριο προς 2.994 αυτοκίνητα, στην Αυστρία προς 1.461 και στην Ιρλανδία ένα προς 1.063.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου